Publicación:
Concien-TIC-zando nuestro entorno

dc.contributor.advisorAlmenárez Moreno, Fanny Teresaspa
dc.contributor.authorMora Mendieta, Cecilia De Los ÁngelesFemenino
dc.date.accessioned2019-10-16T18:10:45Z
dc.date.available2019-10-16T18:10:45Z
dc.date.issued2016-08-19
dc.description236 p.spa
dc.description.abstractLa investigación describe el diseño e implementación de una estrategia didáctica mediada por TIC, en donde a partir de la integración del enfoque pedagógico de la Enseñanza para la Comprensión (EPC) y las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en el aula de clase se buscó fortalecer el nivel de comprensión de los estudiantes en los conceptos científicos del entorno vivo y por ende contribuir al fortalecimiento de la competencia científica del uso comprensivo del conocimiento científico, en los estudiantes de grado quinto del colegio IED San Bernardino jornada mañana.​​​spa
dc.description.abstractenglishThis research describe the design and implementation of a learning environment mediated for ICT. It involved the integration of pedagogical approach to teaching for understanding and the information and communications technology (ICT) in the classroom in order to strengthen the level of students’ understanding of scientific concepts in the alive environment. Also, it sought the strengthening of the scientific abilities in the understanding using of scientific knowledge. This research had a qualitative methodological approach that was looking for determinate the level reached by San Bernardino School I.E.D students’ about the understanding of learning goals proposed. In order to determinate the strengthening level reached because of the strategy implemented in the learning environment about understanding using of scientific knowledge, it was identified, compared and analized the understanding levels at the beginning and at the end of the implementation of the strategy. It was for each one of the students using a entrance test and a output test The research was developed by designing an action research methodology with three fases that involved planification-action-reflection. The topic that was taken to plan the strategy was the context environment . With this, the students worked scientific concepts in different performances that result in use in context, also in to learn concepts by understanding. The environment topic was an important reflectio n point not only for the universal need about to care the environment but also by the capability of think ing and resolve environment problems. This allowed students gave another meaning to their own reality and identify environmental problems of context. At the end of the research it was established the strengthening levels about comprehensive use of scientific concepts by students. it was made by placing each of the students in a rubric designed for this study and based on the proposal of the EPC of Stone (1999 ) on levels of understanding.spa
dc.description.degreelevelMaestríaspa
dc.description.degreenameMagíster en Informática Educativaspa
dc.description.educationareaCiencias naturales y educación ambientalspa
dc.description.educationaudienceEstudiantesspa
dc.description.educationcommunityAulaspa
dc.description.educationcommunityInstituciónspa
dc.description.educationlevelBásica primariaspa
dc.description.educationotesDiseño e implementación de una estrategia didáctica mediada por TIC, en donde a partir de la integración del enfoque pedagógico de la Enseñanza para la Comprensión (EPC) y las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en el aula de clase se fortaleció el nivel de comprensión de los estudiantes en los conceptos científicos del entorno vivo y por ende contribuir al fortalecimiento de la competencia científica del uso comprensivo del conocimiento científico.spa
dc.description.educationresearchEstudio cualitativospa
dc.description.educationsubjectMedio ambientespa
dc.description.educationsubjectProcesos de aprendizajespa
dc.description.educationsubjectTecnologías de la Información y la Comunicaciónspa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.identifier.handlehttp://hdl.handle.net/10818/26304
dc.identifier.urihttps://repositoriosed.educacionbogota.edu.co/handle/001/2706
dc.language.isospaspa
dc.publisherUniversidad de La Sabanaspa
dc.publisher.programMaestría en Informática Educativaspa
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dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.creativecommonsAtribución-NoComercial-SinDerivadasspa
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/spa
dc.sourcehttp://hdl.handle.net/10818/26304spa
dc.subject.armarcTecnología educativa -- Colombia
dc.subject.armarcTecnología de la información -- Colombia
dc.subject.armarcInnovaciones tecnológicas
dc.subject.keywordsComprehensive use of scientific knowledgespa
dc.subject.keywordsScientific skillspa
dc.subject.keywordsHuman development,learning environment mediated by ICTspa
dc.subject.keywordsPedagogical approach to teaching for understandingspa
dc.subject.proposalUso comprensivo del conocimiento científicospa
dc.subject.proposalCompetencia científicaspa
dc.subject.proposalDesarrollo humanospa
dc.subject.proposalAmbiente de aprendizajespa
dc.subject.proposalTICspa
dc.subject.proposalEnfoque pedagógico de la enseñanza para la comprensión EPCspa
dc.titleConcien-TIC-zando nuestro entornospa
dc.typeTrabajo de grado - Maestríaspa
dc.type.dcmi-type-vocabularyTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/masterThesisspa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa
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