Publicación: Desarrollo de habilidades científicas a través de las TIC en estudiantes del ciclo IV
dc.contributor.advisor | Arias Delgado, Liliana Patricia | spa |
dc.contributor.author | Hurtado Molina, Sara Elizabeth | Femenino |
dc.date.accessioned | 2019-10-24T16:54:46Z | |
dc.date.available | 2019-10-24T16:54:46Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.description | 101 p. | spa |
dc.description.abstract | Esta investigación se llevó a cabo en una institución educativa de carácter público al sur de la ciudad de Bogotá, seleccionando a los estudiantes del ciclo IV más específicamente adolescentes de noveno, población que anualmente deben presentar la prueba externa Saber 9, en la que son evaluados en cuatro referentes: matemáticas, ciencias, lenguaje y competencias ciudadanas. Este estudio pretende contribuir al desarrollo de habilidades científicas mediante la generación de estrategias pedagógicas innovadoras que permitan la continuidad de la alfabetización científica en uno de sus tres pilares: Conocimiento, habilidades y actitudes. Para éste proyecto se enfatizó en el desarrollo de habilidades científicas tales como: observar, preguntar, suponer y comunicar. La estrategia pedagógica se enmarca en el uso de las TIC, a través del blog Neuroalejandrina, atendiendo a que los jóvenes están sumergidos en las nuevas tecnologías de la información y comunicación: tabletas, celulares, consolas, etc. y cada vez le dedican más tiempo a estos recursos. Adicional a lo anterior el Ministerio de Educación tiene políticas claras al respecto y ha gestionado los recursos para dotar a las instituciones educativas. Neuroalejandrina es un blog del dominio de google, administrado por la docente de ciencias naturales del ciclo IV, creado hace 7 años con el objetivo de visibilizar y compartir las experiencias y actividades que día a día se desarrollan en la clase y la institución. | spa |
dc.description.abstractenglish | This investigation was carried out in a public educational institution located at the south of the city, in which the students of cycle IV were selected, specifically teenagers of ninth grade, population that anually have to present the external test Saber 9. In this test, they are evaluated in three referents: Mathemathics, Science, Language and Citizen Competencies. This study intends to contribute to the development of the scientific abilities through the generation of innovative pedagogical strategies that allow the continuity of the scientific literacy in one of its three pillars: knowledge, abilities and attitudes. The development of the scientific abilities such as: look, ask, assume and communicate, was emphasized in this project.The pedagogical strategy was framed in the use of the TIC through the blog Neuroalejandrina , having into account that the youngsters are each time more immersed in the new technologies of information and communication: tablets, cell phones, consoles, etc.and the time destined to these gadgets is increasing. Besides this, the Ministry of Education has clear policies to this respect and has managed the resources to provide the educational institutions. This Project has three theoretical nucleus: The pedagogical strategies, the development of the scientific abilities and The TIC. The investigative approach is qualitative, the extent is descriptive, and the design is ̈the investigation based on the design ̈ (DBR).The research instruments used to gather inform ation and evidences of the process were: diagnostic test ( questionnaire) to determine the level of development of the scientific abilities in the students; a semi structured interview applied to the teachers to know about the conceptions of the scientific abilities and the use of ITC in the classroom , and finally, a survey was applied to evaluate the blog aimed to the teachers and students . The findings obtained show that the inclusion of a blog in the classroom activity gives the teacher the possibility to plan new methodological strategies beyond the traditional class. Furthermore, this facilitates to the student the approaching to the subject ́s contents. The use of a blog by itself cannot be considered as a real innovation. For this, it is necessary that the usage of this resource can be incorporated in a new way to conceive the teaching and learning process, as opposed to the traditional model centered in the teacher and contents. | spa |
dc.description.degreelevel | Maestría | spa |
dc.description.degreename | Magíster en Pedagogía | spa |
dc.format.mimetype | application/pdf | spa |
dc.identifier.uri | https://repositoriosed.educacionbogota.edu.co/handle/001/2814 | |
dc.language.iso | spa | spa |
dc.publisher | Universidad de La Sabana | spa |
dc.publisher.program | Maestría en Pedagogía | spa |
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dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/openAccess | spa |
dc.rights.creativecommons | Atribución-NoComercial-SinDerivadas | spa |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | spa |
dc.source | http://hdl.handle.net/10818/28015 | spa |
dc.subject.keywords | Scientific abilities | spa |
dc.subject.keywords | Pedagogical Strategies | spa |
dc.subject.keywords | Connectivism | spa |
dc.subject.lemb | Planificación educativa | |
dc.subject.lemb | Educación -- Fines y objetivos | |
dc.subject.lemb | Innovaciones educativas | |
dc.subject.lemb | Tecnología educativa | |
dc.subject.proposal | Habilidades científicas | spa |
dc.subject.proposal | Estrategias pedagógicas | spa |
dc.subject.proposal | Conectivismo | spa |
dc.title | Desarrollo de habilidades científicas a través de las TIC en estudiantes del ciclo IV | spa |
dc.type | Trabajo de grado - Maestría | spa |
dc.type.dcmi-type-vocabulary | Text | spa |
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