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Propuesta pedagógica de convivencia en torno al manejo del conflicto

dc.contributor.advisorPedraza Ortiz, Alexandra Patriciaspa
dc.contributor.authorGómez Barón, Carmen BeatrizFemenino
dc.contributor.authorPedraza Suárez, Johanna AlexandraFemenino
dc.contributor.authorRueda Santos, Luz JannettFemenino
dc.date.accessioned2019-10-23T15:33:45Z
dc.date.available2019-10-23T15:33:45Z
dc.date.issued2016-11-10
dc.description236 p.spa
dc.description.abstractEl presente trabajo da cuenta del proceso de investigación que se desarrolló en tres instituciones educativas distritales (IED) de la ciudad de Bogotá, sobre convivencia escolar y la problemática identificada a nivel interpersonal de los estudiantes de grado sexto, evidenciada en comportamientos agresivos de carácter físico y verbal, los cuales concluían en conflicto. El objetivo del estudio fue diseñar una propuesta de intervención pedagógica sobre convivencia, para generar espacios de reflexión en torno al manejo del conflicto entre estudiantes en las IED. Desde una perspectiva social, con enfoque cualitativo y con diseño metodológico de Investigación Acción Educativa (IAE), la propuesta consta de cinco estrategias que se implementaron en tres momentos. Cada estrategia se construyó de acuerdo a las categorías y subcategorías identificadas en el diagnóstico con los grupos, sobre las principales manifestaciones del conflicto en el espacio escolar. Las estrategias se desarrollaron con todos los estudiantes de un curso de grado sexto de cada institución, y permitieron un acercamiento por parte de los estudiantes con los factores que influyeron en la generación de conflictos; algunas posibilitaron un análisis introspectivo por cada uno y otras apuntaron a una reflexión sobre las relaciones interpersonales con relación a las categorías trabajadas. Finalmente, se presenta la evaluación de la implementación, los resultados obtenidos en cada IED y las convergencias en las tres instituciones.spa
dc.description.abstractenglishThis paper presents the research study conducted in three educational institutions from the District (IED acronym in Spanish) in Bogota to explore different aspects related to school coexistence and the issue of sixth grade students ́ interpersonal verbal and physical behaviors which led to conflict. The objective of the study was to design a pedagogical intervention at the level of coexistence to generate spaces for reflection on the conflict management among students inside these IED. From a social perspective under the qualitative approach and with the methodological design of educational action research (IAE acronym in Spanish), the proposal was made up of five categories, that were implemented in four moments, that emerged from the categories and subcategories identified in the diagnostic phase with groups and reflected the main instances of conflict in the school setting. The strategies were developed with all the students in a sixth grade class in each institution and they allowed students to approach the factors that influenced the generation of conflicts. Some strategies allowed an introspective analysis by each participant and other strategies led to a reflection on the interpersonal relationships in relation to the categories developed. Finally, the evaluation of the implementation with the results obtained in each IED is presented along with the convergences identified in each of the three institutions were the study was developed. Among the main findings, it was found that it is important to invite students to spaces for reflection where the causes that trigger conflicts within the classroom can be recognized and analyzed. It was determined that the emotional aspect highly influences the behavior and reaction of the students. Physical aggression is manifested on recurring basis through the foul play. Regarding verbal aggression, offenses and insults are naturalized expressions in the treatment with the other, but are as well triggers for conflict. Rejection as a form of discrimination was evident in the attitudes of exclusion towards students with aggressive verbal and physical behaviors. The strategies implemented strengthened students ́ self-esteem, self-acceptance and self-regulation. Collaborative work was a tool that allowed the recognition and acceptance of the other and the generation of new bonds such as friendship and reconciliation.spa
dc.description.degreelevelMaestríaspa
dc.description.degreenameMagíster en Educaciónspa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.identifier.urihttps://repositoriosed.educacionbogota.edu.co/handle/001/2786
dc.language.isospaspa
dc.publisherUniversidad de La Sabanaspa
dc.publisher.programMaestría en Educaciónspa
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dc.rights.creativecommonsAtribución-NoComercial-SinDerivadasspa
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/spa
dc.sourcehttp://hdl.handle.net/10818/28236spa
dc.subject.keywordsSchool coexistencespa
dc.subject.keywordsSchool conflictspa
dc.subject.keywordsAggressionspa
dc.subject.keywordsRejectionspa
dc.subject.lembDisciplina escolar
dc.subject.lembResolución de conflictos
dc.subject.lembRelaciones humanas
dc.subject.proposalConvivencia escolarspa
dc.subject.proposalConflicto escolarspa
dc.subject.proposalAgresiónspa
dc.subject.proposalRechazospa
dc.titlePropuesta pedagógica de convivencia en torno al manejo del conflictospa
dc.typeTrabajo de grado - Maestríaspa
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